WIE BEN IK

Ik ben Marlies Kuijvenhoven (1986), leerkracht met een jonge kind specialisatie en trainer van de Happy kids methode. Ik ben getrouwd en moeder van drie knullen. Door de inzet van diepe druk therapie (MNRI) bij één van onze kinderen hebben wij de kracht van aanraking mogen ervaren. Het was een periode waarbij onze zoon steeds meer de controle over zijn eigen lijf en gedrag kwijtraakte. Zowel thuis als op school ging het niet goed met hem. Door de inzet van deze therapie kwam al vrij snel de rust terug in zijn lijf en ontstond er weer een liefdevolle verbinding tussen ons. Onze zoon keek ons weer aan en kreeg ‘de Twinkeling’ terug in zijn ogen! Hij genoot volop van deze aanraakmomenten en gaf hij er zelf de naam massage aan. De broertjes bleken ook wel interesse te hebben in al die momenten van liefdevolle aandacht. Inmiddels gebruiken we thuis de materialen van de Happy kids methode om hier voor alle kinderen een gezellig moment vol rust & verbinding van te maken. Een laagdrempelige manier van aanraking in de vorm van 22 basisvormpjes die over de kleding heen getekend kunnen worden. Aanraakspel is zo voor iedereen gewenst en geliefd. 

In 2009 ben ik afgestudeerd als leerkracht aan de IPABO in Alkmaar. Werken met kinderen vind ik prachtig omdat ze zo puur zijn! Met veel plezier en enthousiasme heb ik voor verschillende scholen gewerkt; van traditioneel tot vernieuwingsonderwijs. Daarbij heb ik verschillende specialisaties behaald. Tijdens mijn tijd als leerkracht heeft dit veel verdieping in mijn manier van onderwijzen en handelen gegeven. Als jong kind specialist heb ik mogen leren en ervaren dat kinderen de wereld begrijpen met hun handen. Door de inzet van de tastzin ( voelen) ontwikkelen de kinderen meer lichaamsbesef  & rust en kunnen zij zich de wereld eigen maken. Belevingshoeken stonden bij mij als leerkracht altijd hoog in het vaandel. Jonge kinderen leren door spelenderwijs met allerlei materialen, texturen en vormen in aanraking te komen.  


Als leerkracht wist ik mijn handelen en onderwijs snel aan te passen aan kinderen met een speciale levensuitdaging. Dit kwam mede doordat ik tijdens mijn studiejaren als (persoonlijk)begeleider heb gewerkt met kinderen die een ontwikkeling of gedragsstoornis hadden.


In de klas wilde ik de kinderen altijd veiligheid, structuur en rustmomenten bieden om weer op te kunnen laden. Ik maakte altijd bewust tijd voor ontspanningsmomenten middels zogenaamde kriebelboxen en ontspanningsverhaaltjes. De kinderen vonden dit prachtig en vroegen er herhaaldelijk om. Vaak gaven ze aan dat ze dan weer even rustig in hun hoofd werden. Voor mij als leerkracht was het een feest om deze momenten te verzorgen. Het is prachtig om het plezier in de ogen van de kinderen te zien, de onderlinge verbondenheid en een verbeterde concentratie. Mijn collega’s waren veelal geïnteresseerd. Toch bleek het vaak moeilijk te zijn om hier in een groep een goede opstart mee te maken en het te integreren in het dagelijks lesprogramma. Inmiddels ben trainer van de Happy kids methode ben ik heel blij & gemotiveerd dat ik scholen en kinderopvang mag coachen bij de rust en verbinding op de groep. 

Na mijn plezierige tijd als leerkracht heb ik mij volledig kunnen focussen op het opvoeden van onze drie zoons. Een hele bijzondere en onvergetelijke tijd waar ik heel dankbaar voor ben. Oneindig knuffelen, tijd voor (baby)massage, boekjes voorlezen, veel de natuur in met één van de kinderen in de draagdoek en het lang geven van borstvoeding heeft voor een goede basis voor ons als gezin gezorgd. Wij proberen onze kinderen bewust natuurlijk op te voeden. Zo hebben wij onze kinderen met de Rapley-methode leren eten en eten we het liefst zo puur mogelijk. 


Ik zie het als onze taak om liefdevol en zorgzaam in het leven te staan omdat ik christen ben en Gods liefde wil uitdragen en delen met anderen. Zoals in elke fase van het leven staat iedereen voor levensuitdagingen. Van baby, dreumes, peuter, kleuter tot schoolgaande kinderen. Persoonlijk heb ik de kracht van aanraking mogen ervaren en ondervonden dat dit in heel veel momenten

rust en verbondenheid kan brengen. Wat zou het mooi zijn als meer (gast/groot)ouders, leidsters en leerkrachten hier de tools in handen voor krijgen om het opvoeden en onderwijzen van onze kinderen net een beetje mooier en ontspannender te maken :              vol verbinding en rust!